آموزشگاه آرایشگری مردانه دارالفنون

راهکار‌های اساسی برای درمان شوره سر را بشناسید

درمان شوره سر یکی از موضوعاتی است که ذهن افرادی که با این عارضه درگیر هستند را به خود مشغول کرده است. شوره سر در حقیقت سلول مرده‌ای است که از پوست سر جدا شده و خود را به شکل پوسته‌های سفید بر روی سطح پوست و مو نشان می‌دهد. این عارضه باعث التهاب و خارش پوست سر خواهد شد. این پوسته‌ها بعد از این که از پوست سر جدا می‌شوند روی لباس دیده می‌شوند و همین مسأله باعث کاهش اعتماد به نفس فرد نیز خواهد شد.

علت مشخصی برای شوره سر وجود ندارد، اما اعتقاد بر این است که عوامل ژنتیکی و محیطی در این زمینه دخیل هستند. این عارضه نیمی از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نکته مهم این است که مردان بیشتر از زنان نیاز به درمان شوره سر خواهند داشت. شوره سر معمولاً در دوران بلوغ آغاز شده و بعد از ۵۰ سالگی کمتر خواهد شد.

اگرچه این عارضه یک مشکل جدی محسوب نمی‌شود، اما درمان شوره سر علاوه بر این که اعتماد به نفس فرد را به او باز می‌گرداند، از ریزش مو نیز جلوگیری خواهد کرد. آیا با روش‌های خانگی که به درمان شوره سر کمک می‌کنند، آشنا هستید؟ دارالفنون در این مقاله قصد دارد تا به توضیح روش‌های مؤثری که به درمان شوره سر منجر خواهد شد، بپردازد.

عوارض ناشی از شوره سر کدامند؟

شوره سر مانند هر عارضه دیگری ممکن است عوارضی را با خود به همراه داشته باشد که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم.

عفونت چشم

عفونت چشم یکی از عوارض ناشی از شوره سر محسوب می‌شود و در صورتی که در مراحل ابتدایی نسبت به درمان شوره سر اقدام نشود، ممکن است باعث عفونت چشم گردد.

جوش و آکنه

از دیگر عوارض شوره سر، افزایش جوش و آکنه مخصوصاً در افرادی است که مستعد هستند و عدم درمان شوره سر می‌تواند وضعیت این افراد را بدتر کند.

پسوریاسیس

پسوریاسیس از دیگر عوارض شوره سر به شمار می‌رود. به دنبال این بیماری، لکه‌های قرمز رنگ و ضخیمی بر کف سر ایجاد شده و پوست کف سر به شدت پوسته پوسته خواهد شد.

ریزش مو

اگرچه ریزش مو به طور مستقیم با شوره سر ارتباط ندارد. اما خارش و التهاب ناشی از شوره و عدم درمان شوره سر به موقع و سر وقت باعث ریزش مو در افراد خواهد شد.

روش‌های خانگی برای درمان شوره سر کدامند؟

اگر به فکر درمان شوره سر خود هستید، لازم است که علاوه بر رعایت روش‌های خانگی که در ادامه توضیح داده خواهند شد، یک رژیم غذایی مناسب را آغاز کنید. این رژیم غذایی باید غنی و سرشار از مواد مغذی و ویتأمین‌ها باشد. یکی دیگر از روش‌های مؤثر در درمان شوره سر این است که استرس و عواملی که باعث ایجاد تنش در زندگیتان می‌شود را حذف کنید.

از شامپو‌های ضد شوره استفاده کنید

یکی از روش‌هایی که به درمان شوره سر کمک خواهد کرد، استفاده از شامپو ضد شوره است. شامپو ضد شوره به نام شامپوی آنتی دندروف نیز شناخته می‌شود. این شامپو‌ها از مواد ضد قارچ و باکتری تهیه شده‌اند و می‌توانند به توقف رشد سلول‌های قارچی بر روی سر کمک کنند. البته ماده‌ای به نام اسید سالیسیلیک در برخی از این شامپو‌ها وجود دارد که به درمان شوره سر و همچنین  جلوگیری از پوسته شدن پوست کف سر کمک شایانی خواهد کرد.

مو‌ها را مرتب ‌شانه بزنید

شانه زدن به مو‌ها با ضربات محکم به شکلی که شانه با پوست سر برخورد ملایمی داشته باشد، از دیگر راهکار‌هایی است که به درمان شوره سر کمک خواهد کرد. با این کار، چربی‌هایی که روی پوست سر هستند به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابند.

استفاده از روغن نارگیل را جدی بگیرید

ماساژ دادن پوست سر با استفاده از روغن نارگیل یکی دیگر از روش‌هایی است که به درمان شوره سر منجر خواهد شد. کافیست چند قطره از این روغن را بر روی پوست سر مالش داده و بعد از گذشت یک ساعت، با استفاده از آب ولرم سر خود را به خوبی بشویید. به مرور زمان متوجه خواهید شد که دیگر این پوسته‌های سفید بر روی لباستان وجود ندارند.

از ژل آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا یکی دیگر از گیاهانی است که به دلیل وجود آنتی اکسیدان بالا در ترکیبات خود از پوسته شدن سر جلوگیری کرده و در درمان شوره سر مؤثر خواهد بود. به علاوه، آلوئه ورا یک آبرسان و مرطوب‌کننده طبیعی به شمار می‌رود و در صورتی که پوست سر شما خشک باشد، آن را آبرسانی و مرطوب خواهد کرد.

حنا بمالید

حنا با برخورداری از خواص ضد قارچ در درمان شوره سر گزینه مناسبی است و این قابلیت را دارد که مشکلات پوستی که از باکتری‌ها ناشی شده‌اند را به راحتی درمان کند. بنابراین از مالیدن حنا بر روی سر خود غافل نشوید. نگران رنگ دادن حنا بر روی موی خود نیز نباشید، می‌توانید از حنای بی‌رنگ برای انجام این کار استفاده کنید.

از ترکیب آب و نمک استفاده کنید

نمک به عنوان ماده‌ای که در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود می‌تواند با بالا بردن گردش خون پوست سر در درمان شوره سر مؤثر واقع شود. نمک این قابلیت را دارد که چربی و رطوبت اضافی پوست سر را جذب کرده و بدین ترتیب از رشد قارچ نیز جلوگیری کند. برای انجام این کار می‌توانید ۲ قاشق چای خوری نمک را در دو لیوان آب حل کرده و پوست سر خود را با آن شستشو دهید.

با آب خنک دوش بگیرید

از آنجایی که دوش گرفتن با آب سرد رطوبت پوست سر را حفظ می‌کند، به درمان شوره سر و کاهش التهابات ناشی از آن کمک خواهد کرد. از دوش گرفتن با آب بسیار داغ بپرهیزید، زیرا علاوه بر افزایش التهاب باعث می‌شود که چربی بیشتری نیز تولید شود.

از جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین که به نام بی‌کربنات سدیم نیز شناخته می‌شود از دیگر موادی است که به درمان شوره سر کمک می‌کند. در واقع، جوش شیرین خاصیت لایه‌برداری داشته و می‌تواند سلول‌های اضافی و چربی پوست سر را از بین ببرد. به علاوه، جوش شیرین از خواص ضد قارچی برخوردار بوده و همین ویژگی به درمان شوره سر کمک شایانی خواهد کرد.

از آب لیمو ترش غافل نشوید

لیمو ترش دارای آنتی اکسیدان بوده که عنصری مهم در درمان شوره سر محسوب می‌شود. برای انجام این کار دو قاشق چای خوری از آب لیمو ترش را در یک لیوان آب ریخته و مو‌ها را با آن شستشو دهید. بعد از پنج دقیقه، می‌توانید مو‌هایتان را با آب ولرم بشویید.

از روغن زیتون استفاده کنید

مالیدن چندین قطره از روغن زیتون خالص بر روی پوست سر می‌تواند به درمان شوره سر کمک کند. برای انجام این کار یک شب تا صبح لازم است که روغن زیتون بر روی پوست سر بماند. صبح بعد از بیدار شدن از خواب مو‌ها باید شسته شود.

استرس و اضطراب را کنار بگذارید

یکی از عللی که باعث ایجاد شوره سر در بزرگسلان می‌شود، استرس و اضطراب است. یکی از راهکار‌هایی که برای درمان شوره سر پیشنهاد می‌شود، اجتناب و خودداری از هر گونه استرس و حفظ آرامش است. برای حفظ آرامش، از روش‌های مدیتیشن و مراقبه استفاده کنید.

مصرف پروبیوتیک را در برنامه غذایی خود بگنجانید

از جمله فواید پروبیوتیک می‌توان به کاهش مخمر در بدن و التهاب اشاره کرد. پروبیوتیک می‌تواند باکتری‌های مفید را در بدن تقویت کند و بدین ترتیب در درمان شوره سر مؤثر خواهد بود.

زرده تخم مرغ را بر روی پوست سر مالش دهید

از آن جایی که زرده تخم مرغ سرشار از پروتئین و چربی‌های خاصی است، این قابلیت را دارد که پوست سر و مو‌ها را تقویت کند. ماسک تخم مرغ از خارش و پوسته شدن پوست سر جلوگیری می‌کند. زرده تخم مرغ یک گزینه خوب برای درمان شوره سر محسوب می‌شود.

از مصرف برخی غذا‌ها اجتناب کنید

اجتناب از مصرف برخی از غذا‌ها باعث کاهش التهاب در ناحیه پوست سر شده و به درمان شوره سر کمک خواهد کرد. اصلاح در تغذیه و رژیم غذایی به کنترل رشد مخمر کمک کرده و از عفونت قارچی جلوگیری می‌کند. برخی از غذا‌هایی که به درمان این عارضه در ناحیه پوست سر کمک می‌کنند شامل نان سفید، پاستا، گوشت قرمز، غذا‌های فراوری شده، غذا‌های سرخ شده و نوشیدنی‌های حاوی قند مصنوعی می‌باشند.

از روغن درخت چای استفاده کنید

روغن چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی بوده و در کاهش علائم و درمان شوره سر مؤثر خواهد بود. اثر بخشی روغن درخت چای در از بین بردن قارچ مالاسزیا به اثبات رسیده است.

از جوشانده آویشن استفاده کنید

آویشن یک گیاه بسیار پرخاصیت است که در درمان شوره سر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ر‌هایی از شوره سر کافیست ۴ قاشق غذا خوری پودر آویشن را با دو فنجان از آب بجوشانید و بعد از سرد شدن به پوست سر ماساژ دهید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه می‌توانید سر را با آب ولرم بشویید.

چه عواملی منجر به ایجاد شوره سر می‌شوند؟

عوامل متعددی وجود دارند که احتمال وقوع شوره سر را افزایش می‌دهند. تغییرات در فعالیت غدد چربی پوست مانند افزایش تولید سبوم در دوران نوجوانی از جمله عواملی است که در ایجاد شوره سر دخیل می‌باشد. آلودگی و مواد شیمیایی خشن نیز در این زمینه تأثیر‌گذار است. آب و هوا عامل دیگری است که باعث ایجاد شوره سر شده و فرد مجبور است به دنبال راهی برای درمان شوره سر باشد.

در این قسمت از محتوا به توضیح عللی که باعث ایجاد شوره در سر می‌شوند، خواهیم پرداخت.

خشکی پوست سر

یکی از علل شایع شوره سر، خشکی پوست می‌باشد. برای درمان شوره سر در شرایطی که پوست خشک است، می‌بایست از شامپو و یا موادی استفاده شود که رطوبت پوست را تأمین می‌کند. هنگامی که پوست مرطوب باشد، شوره سر به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. برای درمان شوره سر توصیه می‌کنیم به دنبال شامپویی باشید که حاوی پیریتیون زینک ، سالیسیلیک اسید ، سولفید سلنیوم و یا کتوکونازول باشد.

رشد قارچی به نامه مالاسزیا

یکی از عواملی که باعث ایجاد شوره سر می‌شود، رشد یک قارچ به نام مالاسزیا است. مالاسزیا زمانی رشد می‌کند که بتواند از اسید‌های چرب اشباع موجود در سبوم تغذیه کند. بنابراین، پوست سر چرب، شرایط عالی را برای رشد قارچ مالاسزیا فراهم می‌کند. با رشد سریع قارچ مالاسزیا، بازسازی طبیعی سلول‌های پوست مختل می‌شود. در این حالت، سلول‌های پوست سر در کنار هم قرار می‌گیرند و به صورت پوسته‌های سفید ظاهر می‌شوند. در این شرایط و به منظور درمان شوره سر، باید از موادی استفاده شود که بتواند رشد این قارچ را مهار کند.

استفاده ناکافی از شامپو برای شستشوی موی سر

ممکن است هر روز به حمام بروید و به نظر خودتان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنید. اما توجه داشته باشید که عدم استفاده از شامپوی کافی برای شسشتوی موی سر، طوری که چربی جمع شده بر روی پوست سر شستشو داده شود، از عللی است که باعث ایجاد شوره بر روی سر شما شوند. در چنین شرایطی، برای درمان شوره سر مطمئن شوید که از میزان کافی شامپو استفاده می‌کنید که چربی موی شما را به طور کامل برطرف می‌کند.

آلرژی به برخی از مواد غذایی

یکی دیگر از عواملی که در ایجاد شوره سر نقش دارند، آلرژی به برخی از مواد غذایی است. البته علاوه بر مواد غذایی، موی سر شما ممکن است به برخی از شامپو‌ها نیز سازگار نبوده و همین مسأله باعث ایجاد شوره بر روی سر گردد.

بیماری‌ها و شرایط پزشکی خاص

در صورتی که سیستم ایمنی بدنتان ضعیف باشد و یا از بیماری به نام پارکینسون رنج می‌برید، احتمال زیادی وجود دارد که شوره یا همان پوسته‌های سفید ریز را بر روی سر و لباستان مشاهده کنید.

چگونه می‌توان از ایجاد شوره سر جلوگیری کرد؟

بسیاری از محققان معتقدند که عامل ژنتیک در ایجاد شوره سر نقش بسزایی ایفاد می‌کند. اما در حالت کلی برای جلوگیری از ایجاد شوره سر، شستشوی روزانه موی سر با استفاده از یک شامپوی ملایم در جلوگیری از ایجاد شوره سر مؤثر خواهد بود. افزایش مصرف امگا ۳ و ویتأمین دی نیز در جلوگیری از ایجاد شوره سر مؤثر می‌باشند.

نکات مهمی که باید در انتخاب شامپو ضد شوره بدانید

شامپو‌هایی که به منظور درمان شوره سر تولید می‌شوند حاوی یک یا چند مورد از موادی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. قبل از خرید بهتر است نکاتی را مورد توجه قرار دهید که در این قسمت، دارالفنون آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهد.

پیروکتون اولامین

این ماده که دارای خواض ضد قارچی است در شامپو‌های ضد شوره یافت می‌شود و با کنترل قارچ‌هایی از جمله مالاسزیا که در پوست سر وجود دارد می‌تواند به درمان شوره سر کمک کند.

سالیسیلیک اسید

ماده دیگری که در شامپو‌های ضد شوره یافت می‌شود، سالیسیلیک اسید است. این ماده با از بین بردن پوسته‌ها در درمان شوره سر مؤثر خواهد بود. البته این ماده باعث خشکی پوست سر نیز می‌شود. بعد از شامپو‌هایی که حاوی این ماده هستند، حتماً باید از ماسک‌های مرطوب‌کننده مو استفاده شود.

کل‌تار (قطران زغال سنگ)

 استفاده از شامپو‌هایی که حاوی این ماده هستند باعث کاهش پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شوند. مصرف این شامپو باعث بی‌رنگ شدن مو‌ها خواهد شد.

کتوکونازول

این ماده ضد قارچ با قابلیت مهار کردن قارچ مالاسزیا در کنترل و درمان شوره سر مؤثر خواهد بود.

سلنیوم سولفید

شامپو‌هایی که حاوی این عنصر هستند باعث می‌شوند که ترشح چربی از غدد کف سر کاهش یابد و بدین ترتیب در درمان شوره سر کمک شایانی خواهند کرد.

پیریتیون زینک

 این ماده از خواص ضد قارچ و ضد باکتریایی برخوردار بوده و بدین ترتیب در رشد قارچ‌ها نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.

روغن درخت چای

 این روغن در ترکیب بسیاری از شامپو‌های ضد شوره وجود دارد. روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچ و باکتریایی بوده و در درمان شوره سر بسیار سودمند خواهد بود.

سؤالات متداول در مورد درمان شوره سر

آیا شوره سر کاملاً قابل درمان است؟

متأسفانه هیچ درمان مشخص و قطعی برای درمان شوره سر به طور کامل وجود ندارد. اما می‌توان گفت که با استفاده از نکات و درمان‌هایی که در بالا گفته شد، شوره سر قابل کنترل است. استفاده از شامپو‌های درمانی حاوی پیریتیون زینک یا سولفید سلنیوم مثمر ثمر خواهد بود. این مواد ضد شوره می‌توانند به کاهش چربی بر روی پوست سر کمک شایانی کنند

آیا در صورت داشتن شوره سر، مو‌ها باید هر روز شسته شوند؟

تعداد دفعاتی که مو‌ها باید شامپو ‌زده شوند، در هر فرد متفاوت است. در برخی از افراد، نیاز است که مو‌ها برای درمان شوره سر هر روز شسته شوند.

کمبود چه ویتأمینی باعث شوره سر می‌شود؟

شوره سر ممکن است ناشی از عوامل زیادی باشد که یکی از آن‌ها رژیم غذایی فاقد مواد مغذی است. به عنوان مثال، کمبود زینک، نیاسین، ریبوفلاوین و پیریدوکسین هر کدام ممکن است در ایجاد شوره سر نقش داشته باشند. برای درمان شوره سر، بهتر است استفاده از این مواد مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

جمع‌بندی

شوره سر علاوه بر این که باعث خارش و التهاب می‌شود، اعتماد به نفس فرد را نیز کاهش خواهد داد. در بسیاری از موارد برای درمان شوره سر، دارو‌های گیاهی و خانگی اثر بخشی خود را نشان می‌دهند. در صورتی که درمان‌های خانگی و یا شامپو‌های ضد شوره و کنترل‌کننده چربی پوست در درمان شوره سر مؤثر واقع نشد، توصیه می‌کنیم که برای درمان با پزشک متخصص مشورت نمایید.

مقالات جذاب

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها